رفع سر درد با گیاهان دارویی

آشنایی با طب روز و طب سنتی

دوشنبه ۲۸ اسفند ۰۲

رفع سر درد با گیاهان دارویی

۱۲۱ بازديد

اینطور که به نظر میرسد شاید میگرن هیچ درمان پزشکی نداشته باشد و تنها راه آن، مقابله با درد است . البته که تعداد زیادی قرص برای کاهش درد وجود دارند اما یک رویکرد طبیعی برای مقابله با میگرن استفاده از چند گیاه دارویی برای سردرد و مناسب با این مشکل است که در این مقاله با آنها آشنا میشویم . همچنین گیاهانی نیز وجود دارند که برای درمان استرس بسیار مفیدند و در مقاله ی گیاهان کاهش دهنده ی استرس میتوانید با آنها آشنا شوید . 

 

علت سردرد های روزمره چیست ؟!

تا به حال شده است حتی سر درد های کوچک شما را کلافه کند !؟ حال فکر کنید که سر درد یک عضوی از بدن شما باشد و هرروز درگیر آن باشید راه حلتان چیست ؟ سردرد ممکن است به دلیل حساسیت های مختلف مانند حساسیت به نور ، صدا و …اتفاق بیافتد اما دلیل اصلی سردرد ها تا به الان ناشناخته است و تنها محققان این مشکل را به استرس، خستگی، رژیم غذایی یا شیوه زندگی نسبت میدهند .

با 10 گیاه دارویی برای سردرد آشنا شوید

1. برگ نعناع تند

یک گیاه رایج است که یا به همراه چای و یا به صورت دمنوش برای تسکین معده استفاده میشود اما به عنوان گیاهی محبوب برای کاهش درد سردرد نیز استفاده میشود به این صورت که به جای چای ، به عنوان یک روغن اسانس نعنا مانند روغن نارگیل به طور مستقیم برروی پوست اعمال میشود و تنها با مالیدن چند قطره از این اسانس یر روی رستنگاه پیشانی جایی که مو روییده است شاهد کاهش سردرد خود باشید .

 

 

 

2. سنبل الطیب

سنبل الطیب یا علف گربه معمولا به عنوان کمک کننده ب خواب شناخته میشود و اثر آرام بخش و تقویت کننده دارد و همین امر سبب میشود که برای میگرن نیز مفید باشد . هنوز دقیقا مشخص نیست که این گیاه چه تاثیری برروی میگرن میگذارد اما شاید همان اثرات آرام بخشی که برروی سیستم عصبی ما میگذارد برای کاهش میگرن نیز مفید است .

 

 

 

3. اسطوخدوس

یکی دیگر از درمان های طبیعی سردرد روغن اسطوخدوس است . شکوفه های خشک شده و جوانه های این گیاه بوی متمایزی را از خود نشان میدهند که میتوان آن هارا در یک کیسه ی کوچک پیچید و برروی پیشانی خود قرار داد . علاوه بر این حمام با استشمام اسطوخدوس یک روش آرام بخش برای از بین بردن سر درد است . همچنین میتوانید  4-2 قطره روغن اسطوخدوس را در 3-2 فنجان آب جوش بریزید و یه صورت موشعی برروی پیشانی خود بمالید و یا تنها با آن بخور بگیرید و بوی آن را استشمام کنید 

 

 

4. دانه های گشنیز 

در بعضی از فرهنگ های باستانی از بعضی از گیاهان زراعی به عنوان یک گیاه دارویی برای سردرد و میگرن استفاده میشده و اغلب به صورت استنشاقی و دم نوش مورد استفاده قرار میگرفتند . به این صورت که یک قاشق چایخوری دانه گشنیز را به 2 فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه خیس بخورد سپس با مقداری شکر برای خوش طعم شدن مصرف کنید .

 

 

5. بابونه گاوی

بابونه یک گیاه جالب است که عمدتا به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای بیماری میگرن مورد استفاده قرار میگیرد و برای سردر های منظم خیلی مفید نیست . پیشنهاد میشود به عنوان یک راه پیشگیری از افزایش میگرن مزمن ، روزانه کپسول خشک شده لیپوفور را برای کمک به کاهش میگرن مصرف کنید . 

 

 

6. گیاه مریم گلی

پس از سستی در زیاده روی غذاهای تعطیلات یا مصرف بیش از حد چربی حیوانات ، مریم گلی به ویژه در سردردهای گوارشی ناشی از اینها نیز مفید است . همچنین برای سردردهای هورمونی و گرمازدگینیز مفید است . دوزهای بالاتر مریم گلی نیز به طور موفقیت آمیز برای سردردهای تنشی که درد آنها در پیشانی ظاهر میشوند نیز استفاده میشود .

 

 

7. شیرین بیان

شیرین بیان عطر و طعم دلنشینی دارد و در سردرد های ناشی از نارسایی آدرنال بسیار مفید است . با این وجود در همه ی افراد نتیجه یکسان نیست و طبق گزارشات این گیاه دارویی برای سردرد بعضی افراد مناسب بوده و برعکس سردرد های بعضی دیگر را زیاد هم کرده است.

 

 

8. شاه پسند

شاه پسند یک گیاه علفی با گلهای رنگارنگ است و بسیار مفید برای درمان PMS یا سردرد تنشی و سردرد ناشی از اعصاب و اضطراب است .فقط یک مقدار از گیاه تازه لازم است تا مانند چای دم کرده و استفاده کنید .

 

 

9. گیاه فرنجمشک  ( Skullcap )

skullcap یک گیاه مفید برای درمان سردرد های تنشیست . بیماران مبتلا به سردرد شدید ممکن است متوجه شوند که دندان هایشان از شدت درد به هم میخورند و از درد فک رنج میبرند و اغلب مشت هایشان گره خوره است . این گیاه به عنوان یک آرام بخش و ریلکسیشن قوی عمل میکندو به کاهش اضطراب کمک میکند که نتیجه ی آن کاهش سردرد های ناشی از استرس و اضطراب است .

 

 

10. زنجبیل

زنجبیل برای قرن ها به عنوان گیاه دارویی برای سردرد مورد استفاده قرار گرفته است و در کاهش میگرن به علت سرما خوردگی ، ویروس ها و عفونت های سینوسی موثر است . زنجبیل التهاب را کنترل میکند میتواند به شدت در کاهش درد های ناشی از سردرد کمک کند . زنجبیل تازه را میتوان خرد کرده و به آن آب جوش اضافه کنیم و مانند چای دم کرده استفاده کرد همچنین میتوان تنها به عنوان بخور استفاده کردو از طریق استنشاق وارد بدن شود که هردو راه موثر است .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.