بهداشت دندان و تاثیر آن بر کرونا

آشنایی با طب روز و طب سنتی

دوشنبه ۲۸ اسفند ۰۲

بهداشت دندان و تاثیر آن بر کرونا

۱۳۹ بازديد

متخصص تشخیص بیماری‌‌های دهان جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: داده‌‌هایی وجود دارد که نشان می‌‌دهد افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیف‌‌تری دارند، علائم وخیم‌‌تری از بیماری کرونا را تجربه کرده‌‌اند.

آسیه رحیمی در گفت‌‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا با بیان این‌‌که شستن دست با صابون یا ژل‌‌های ضد میکروبی برای کاهش انتقال بیماری‌‌های عفونی از جمله کووید19 مؤثر است، اظهار کرد: صابون‌‌ها‌، شوینده‌‌ها و ضد‌عفونی‌کننده‌‌ها می‌‌توانند طیف وسیعی از میکروب‌‌های عفونی را غیرفعال کنند یا آنها را از بین ببرند در نتیجه خطر ابتلا به عفونت در فرد یا انتقال غیرمستقیم به شخص دیگر کاهش می‌‌یابد.

وی با بیان اینکه کووید19 یک عفونت تنفسی است که راه انتقال آن اساساً از طریق انتشار ذرات ویروس کرونا توسط سرفه یا عطسه است، تصریح کرد: قطرات بزاق سهم بسیار مهمی در انتشار این بیماری دارند. زمانی که یک فرد سرفه یا عطسه می‌‌کند این ذرات برروی سطوح می‌‌نشیند و در صورت تماس سطوح توسط سایرین می‌‌تواند بیماری‌‌زا باشد. همچنین در مطالعات صورت گرفته نشان داده شده افرادی که بهداشت دهانی ضعیف‌‌تری دارند میزان پنومونی در آنها بیشتر است این امر به این دلیل رخ می‌‌دهد که وقتی محیط دهان آلودگی بالایی داشته باشد میکروب‌‌ها به داخل ریه آسپیره و در ریه باعث ایجاد التهاب و بیماری می‌‌شوند. در پروتکل‌‌ها به شستن دست بیشتر اشاره شده در حالی‌‌که شاید بتوان گفت به دلیل ارتباط مستقیم حفره دهان با ریه، بهداشت دهان نیز بسیار حائیز اهمیت است اما به نقش رعایت بهداشت دهان، آنچنان پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: مطالعات نشان داده که غدد بزاقی زبان حفره بینی و لوزه‌‌ها بیشترین گیرنده‌‌های ACE-2 را دارند؛ ویروس ابتدا در بینی و دهان تکثیر می‌‌شود و سپس به قسمت فوقانی دستگاه تنفسی راه می‌‌یابد. استفاده از خمیر دندان در حین مسواک زدن باتوجه به اینکه این محصول حاوی مواد شوینده است می‌‌تواند همان نقش صابون رادر میکروب زدایی از دست‌‌ها ایفا کند.

رحیمی خاطرنشان کرد: داده‌‌هایی وجود دارد که نشان می‌‌دهد افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیف‌‌تری دارند، علایم وخیم‌‌تری از بیماری کرونا را تجربه کرده‌‌اند و میزان مرگ و میر درآنها بر اثر کرونا بالاتربوده است. این مطالعات اهمیت بهبود بهداشت دهان و دندان در هنگام ابتلا به عفونت کووید19 به منظور کاهش بار باکتریایی در دهان و خطر عفونت را خاطر نشان می‌‌کند. همچنین در بیمارانی که به فرم شدید کووید19مبتلا شده بودند؛ مارکرهای التهابی بالاتر بود.

وی یادآور شد: بهداشت نامناسب دهان و دندان باید به عنوان یک عامل خطر برای عوارض کرونا، به ویژه درکسانی که دارای بیماری زمینه‌‌ای مانند دیابت، فشار خون بالا یا بیماری‌‌های قلبی عروقی هستند، در نظر گرفته شود.

رحیمی ادامه داد: یکی از نکاتی که در مورد سالمندان حائزاهمیت است شستن و رعایت بهداشت پروتزهای دندانی است زیرا میکروبها به راحتی در این وسایل کلونیزه و تکثیر می‌‌شوند بنابراین باید حتماً شب‌‌ها هنگام خواب این پروتزها از دهان خارج شوند و در یک لیوان آب نمک قرار گیرند و روزی 2 بار با مسواک و صابون مایع شسته شوند.

عضو هئیت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان این‌‌که در مطالعه‌‌ای که پیرامون کاهش بزاق و خشکی دهان صورت گرفته از آن به عنوان یک عامل خطر بالقوه برای عفونت کووید19 یاد شده است، تصریح کرد:. بزاق انسان مایع بسیار پیچیده‌‌ای است که نقش مهمی در پیشگیری از عفونت‌‌های ویروسی و محافظت در برابر آنها دارد زیرا حاوی تعداد زیادی پروتئین و پپتید با اثرات ضد ویروسی است. مطالعات قبلی اثرات ضد ویروسی برخی از این پروتئین‌‌ها را علیه ویروس‌‌های مختلف کرونا به ثبت رسانده است. علاوه بر این، گزارش شده است که چنین پروتئین‌‌هایی از تکثیر سایر گونه‌‌های ویروس کرونا جلوگیری می‌‌کنند بنابراین منطقی است که تصور کنیم این پروتئین های بزاقی در برابر ویروس کووید19 نیز ممکن است اثری مشابه داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بعضاً کادر درمان به مدت طولانی ممکن است در زمان شیفت‌‌هایICU هیچ ماده خوراکی نخورند و حتی آب ننوشند همین امر باعث کاهش جریان بزاق شده و می‌‌تواند موجبات پوسیدگی، تکثیر ویروس و سایر بیماری‌‌های دهان را فراهم آورد بنابراین توصیه می‌‌شود از نیاشامیدن به مدت طولانی خودداری شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی از بیماران مانند کسانی که از اسپری‌‌های آسمی استفاده می‌‌کنند یا افراد مبتلا به فشارخون بالا، بیماران دیابتی، افرادی که سابقه رادیوتراپی سرو گردن دارند و افرادی که از داروهای آرام بخش استفاده می‌‌کنند نیز مستعد خشکی دهان هستند و به نظر می‌‌آید که باید بیش از پیش به بهداشت دهان خویش توجه کنند.

این متخصص تشخیص بیماری‌‌های دهان گفت: همچنین بیمارانی که از داروهایی مانند کورتون استفاده می‌‌کنند نیز باید به این امر توجه کنند زیرا کورتون‌‌ها باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌‌شوند بنابراین باید سعی کرد تا جایی که می‌‌شود حجم میکروب ورودی را کاهش داد و بهداشت دهان به دقت رعایت شود.

با بیان اینکه یکی از مهمترین کارکردهای حفره دهان، سالم بودن گرفتن آن به عنوان سدی در برابر انواع بیماری‌‌ها وکاهش میزان میکروب ورودی به بدن است، تأکید کرد: با توجه به مطالب مطرح شده به نظر می‌‌رسدکه مسواک زدن با خمیر دندان به مدت دو دقیقه حداقل دو بار در روز باید توسط دندانپزشکان، رسانه‌‌ها و پزشکان مورد تاکید قرار گیرد. حتی شست‌‌وشوی دهان نیز مانند شستشوی دستها بعد از مراجعه به منزل باید انجام شود. این امر در مورد افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به COVID-19 هستند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

8 تا از بهترین متخصصان کاشت دندان (در تهران و شهرهای بزرگ)

در این مطلب بهترین پزشکان/کلینیک های کاشت دندان طبیعی یا همان ایمپلنت در تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد، کرج، قم، اهواز و اردبیل را به شما معرفی می کنیم. ایمپلنت به پیچ ساخته شده از جنس تیتانیوم گفته می شود که در استخوان فک کاشته شده و جایگزین دندان از دست رفته می شود. این پیچ مانند ریشه ی دندان طبیعی عمل میکند.

 

روند کاشت (ایمپلنت) دندان

روند دریافت کاشت دندان با یک برنامه ارزیابی و درمان با دندانپزشک تخصصی مانند جراح دهان ، پریودنتیست یا پروتزنتیست (متخصص پروتزهای دندانی) شروع می شود.

آماده سازی چندین مرحله دارد:

1-بررسی تاریخچه پزشکی برای مشخص شدن شرایط پزشکی یا داروهای مصرفی بیمار ، با اینکار اطمینان حاصل میشود که این داروها با ایمپلنت دندان تداخل ایجاد نمی کند. سابقه پزشکی شما ممکن است بر نوع بیهوشی که پزشک استفاده می کند نیز تأثیر بگذارد ، بنابراین مهم است که همه چیز را به پزشک اطلاع دهید.

2- اسکن سی تی اسکن استخوان فک انجام میشود تا تعیین شود که آیا حجم استخوان کافی برای کاشت دندان وجود دارد یا خیر. از همه مهمتر ، مشاوره با دندانپزشک ترمیم کننده برای تعیین موقعیت قرار دادن کاشت دندان انجام میشود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.