رابطه چاقی با ناباروری مردان

آشنایی با طب روز و طب سنتی

سه شنبه ۲۹ اسفند ۰۲

رابطه چاقی با ناباروری مردان

۱۶۵ بازديد
 عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران با بیان این‌که چاقی بر سلامت جنسی مردان اثرگذار است، به ارائه توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از ابتلا به "سرطان پروستات" پرداخت.

مرجان بهزادی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا با بیان این‌که مردان کمتر به سلامتی خود اهمیت می‌دهند، با اشاره به هفته سلامت مردان اظهار کرد: لازم است که به بهانه هفته سلامت مردان توجه آقایان را به برخی موارد مهم تغذیه‌ای مرتبط با سرطان و نیز ناباروری و سلامت جنسی جلب کرد.

وی افزود: امروزه با پیشرفت روزافزون علم پزشکی، کمتر کسی است که به نقش تغذیه سالم در پیشگیری و درمان بیماری‌ها، واقف نباشد؛ در بسیاری از بیماری‌های وابسته به تغذیه، گام اول درمان در کنار درمان‌های متداول پزشکی، رژیم درمانی زیر نظر متخصص تغذیه است.
نقش تغذیه در در پیشگیری و درمان سرطان پروستات

بهزادی مقدم با بیان اینکه سرطان پروستات دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان است، گفت: بروز سرطان پروستات پس از 65 سالگی افزایش می‌یابد و مردان پس از 50 سالگی برای غربالگری، باید سالی یکبار تست "پی اس آ" را انجام دهند.

وی افزود: با توجه به اینکه بیش از یک‌سوم موارد سرطان قابل‌پیشگیری و یک‌سوم دیگر به‌شرط تشخیص زودهنگام درمان‌پذیر است باید مهمترین عوامل خطرساز ابتلا به سرطان را بشناسیم.

عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران درباره عوامل خطرساز ابتلا به سرطان تصریح کرد: چاقی، افزایش وزن، رژیم غذایی نادرست شامل مصرف زیاد نمک و گوشت قرمز و چربی‌های اشباع و مصرف کم میوه و سبزی‌ها، کم‌تحرکی، استعمال سیگار و الکل از این عوامل هستند؛ برنامه‌ریزی برای کنترل و پیشگیری از سرطان یک ضرورت بهداشتی است که باید به آن اهمیت داد.

وی ادامه داد: چاقی شکمی در مردان ممکن است باعث افزایش خطر انسداد دستگاه ادراری شود که موجب برداشتن تمام یا بخشی از پروستات می‌شود. به همین علت نقش تغذیه در پیشگیری و درمان اضافه وزن و چاقی پررنگتر می‌شود.

بهزادی مقدم گفت: غلات کامل، مغزها و محصولات سویا باعث کاهش خطر سرطان پروستات می‌شوند و اثر محافظتی سویا چهار برابر بیشتر از سایر عوامل است؛ "فیتوکمیکال"‌هایی مانند لیکوپن (که در گوجه فرنگی موجود است) و سبزی‌هایی مانند انواع کلم خصوصا کلم بروکلی با کاهش خطر سرطان پروستات مرتبط هستند؛ سایر مواد مغذی مانند لوتئین و گزانتئین (که در تخم مرغ موجود است)، ویتامین E، سلنیوم و اسیدهای چرب امگا-3 ( که در انواع ماهی‌های چرب و گردو موجود است) نیز اثر محافظتی دارند.

وی گوشت قرمز و چربی‌های جامد و اشباع را از عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به سرطان در رژیم غذایی برشمرد.

تغذیه، ناباروری و سلامت جنسی

بهزادی مقدم با اشاره به تأثیر چاقی بر کاهش باروری تصریح کرد: بر اساس یافته‌های مطالعات اخیر، به ازای هر 9 کیلوگرم کاهش وزن خطر ابتلا به ناباروری در مردان 10 درصد کاهش می‌یابد؛ کیفیت اسپرم به‌ویژه تعداد کل اسپرم و تعداد کل اسپرم‌های متحرک در مردان چاق در مقایسه با مردان دارای وزن مناسب، پایین‌تر است.

مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی با بیان این‌که چاقی یکی از مهمترین مشکلات تاثیرگذار در میل جنسی مردان است، بیان داشت: چاقی در مردان با تغییرات در سطح هورمون‌های مردانه موجب ناتوانی جنسی مثل اختلال نعوظ و انزال زودرس می‌شود و این ناتوانی جنسی ناشی از چاقی، ارتباطی با سن ندارد و همه گروه‌های سنی را درگیر می‌کند.

وی درباره علت ارتباط چاقی و مشکلات جنسی مردان بیان داشت: وزن مناسب موجب برقراری گردش خون مناسب در بدن می‌شود و گردش خون مناسب یکی از عوامل تاثیرگذار بر سلامت جنسی مردان است.

عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران با تأکید بر این‌که رژیم‌های غذایی باید از متخصصان تغذیه دارای شماره نظام پزشکی تغذیه دریافت شود، هشدار داد: مردان چاقی که برای کاهش وزن از رژیم‌های غذایی غیر اصولی پیروی می‌کنند، دچار گرسنگی سلولی خواهند شد و اسپرم‌ها نیز این گرسنگی را تجربه می‌کنند که به دنبال آن کاهش کیفیت اسپرم اتفاق می‌افتد.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی با تأکید بر این‌که توصیه می‌شود مردان برای کاهش وزن و به طور کلی مشاوره سلامت، حتماً به مشاوران تغذیه مراجعه و از الگوهای غذایی ارائه شده توسط این متخصصین پیروی کنند، خاطرنشان کرد: اگر مردان قصد فرزندآوری دارند برای بهبود سلامت جنسی و قدرت باروری، سه ماه قبل از اقدام به فرزندآوری، تحت مشاوره تغذیه قرار بگیرند تا با رعایت یک برنامه غذایی موثر (با تاکید بر دریافت منابع آنتی اکسیدان شامل میوه‌ها و سبزی‌های تازه رنگی)، کیفیت اسپرم و نطفه تشکیل شده را بهبود بخشند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.