سه شنبه ۲۹ اسفند ۰۲

ویتامین A می‌تواند به افراد در بهبود حس بویایی پس از عفونت‌های ویروسی از جمله کرونا کمک کند .

۱۱۴ بازديد


تحقیقاتی قبلا توسط محققان آلمانی به انجام رسید، فواید بالقوه ویتامین A را نشان داده است و اینک دانشمندان نحوه عملکرد این روش را برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده بینی توسط ویروس‌ها بررسی می‌کند.


 «محققان دانشگاه آنجلیای شرقی و بیمارستان دانشگاه جیمز پاژه در حال راه‌اندازی پروژه جدیدی هستند تا ببینند آیا ویتامین A می‌تواند به افراد در بهبود حس بویایی پس از عفونت‌های ویروسی از جمله کرونا کمک کند یا خیر.

 

از دست دادن حس بویایی یکی از علائم شایع بیماری کرونا است اما حتی قبل از کرونا بسیاری از ویروس‌ها باعث از بین رفتن و تحلیل حس بویایی شده بودند و در حالی که اکثر مردم به طور طبیعی حس بویایی خود را طی چند هفته به دست می‌آوردند، اینک به دلیل ابتلا به کرونا تعداد زیادی از افراد حس بویایی خود را برای طولانی‌مدت از دست داده‌اند.

 

تحقیقات قبلی که توسط محققان آلمانی به انجام رسید، فواید بالقوه ویتامین A را نشان داده است و حالا دانشمندان نحوه عملکرد این روش را برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده بینی بررسی می‌کنند.

 

کرونا می‌تواند تا یک سال بویایی را مختل کند

دانشمندان امیدوارند این مطالعه بتواند با برگرداندن حس پنجم به مبتلایان کرونا، به بهبود زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان که به خاطر از دست دادن بویایی رنج می‌برند، کمک کند.

افزایش شدید از دست دادن بوی ناشی از ویروس کرونا تقاضای بی‌سابقه‌ای در سراسر جهان برای درمان ایجاد کرده است. از هر ۱۰ نفری که در اثر کووید-۱۹ دچار اختلال در حس بویایی می‌شوند، یک نفر گزارش می‌دهد که حس بویایی آنها چهار هفته پس از بیماری به حالت عادی برنگشته است.

 

این یک مشکل بزرگ است و تحقیقات قبلی عواقب از دست دادن بویایی از جمله افسردگی، اضطراب و انزوا و همچنین قرارگرفتن در معرض خطر موادی مانند گاز و غذای فاسد و تغییر وزن به دلیل کاهش اشتها را نشان داده است. مشکل اساسی این است که هنوز روش درمانی مؤثری به اثبات نرسیده است.

یک مطالعه اخیر در آلمان نشان داد افرادی که با قطره بینی ویتامین A درمان شده‌اند دو برابر افراد گروه درمان‌نشده بهبود یافته‌اند.

این تیم تحقیقاتی بیمارانی را مورد مطالعه قرار دادند که حس بویایی خود را به دلیل عفونت ویروسی از دست داده‌اند. آنها یا یک دوره ۱۲ هفته‌ای قطره ویتامین A بینی یا قطره معادل غیر فعال دریافت می‌کنند. بیماران قبل و بعد از این دوره درمان مورد اسکن مغزی قرار می‌گیرند. این اسکن‌ها با گروهی که تحت قطره ویتامین A قرار نگرفته‌اند مقایسه می‌شود.

 

در طی این دوره درمانی، بیماران در حالی که اسکن‌های مغزی MRI خاصی روی آنها انجام می‌شود، بوی متمایزِ گل رز و تخم مرغ پوسیده را احساس می‌کنند.

 
از دست دادن حس بویایی یا اختلال در آن، نه تنها از نظر جسمی ناراحت‌کننده است بلکه می‌تواند کیفیت زندگی افراد را به‌شدت بکاهد و بر خطرات احتمالی که قبلاً هرگز توسط افراد در نظر گرفته نشده بود مانند عدم تشخیص نشت گاز یا غذای خراب تأثیر بگذارد.»

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.