بهترین گیاهان دارویی را بشناسید

آشنایی با طب روز و طب سنتی

سه شنبه ۲۹ اسفند ۰۲

بهترین گیاهان دارویی را بشناسید

۱۶۶ بازديد
بهترین گیاهان دارویی را بشناسید
به نقل از "ان‌سی‌بی‌آی"، علم مدرن هر چه بیشتر قدرت دارویی انواع مختلف گیاهان دارویی را به عنوان سلاحی موثر در برابر بیماری ها - از مشکلات سلامت تا سرطان - آشکار ساخته است. بر همین اساس است که گیاهان دارویی هم به صورت تازه و هم خشک شده در نقاط مختلف جهان در دسترس هستند. در ادامه با برخی از بهترین گیاهان دارویی که سلامت انسان را ارتقا می دهند، بیشتر آشنا می شویم.
ریحان

ریحان از گیاهان دارویی

ریحان دارای ویژگی های آنتی اکسیدان، ضد التهابی، ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی است. این گیاه معطر توانایی کاهش استرس از طریق تنظیم سطوح سروتونین که بر خلق و خو تاثیرگذار است، را دارد. با زیر کنترل نگه داشتن استرس، ریحان در بسیاری موارد دیگر نیز به سود سلامت انسان است.

نوشیدن چای تهیه شده از برگ های ریحان می تواند سوء هاضمه را از بین ببرد، با علت سردرد مبارزه کند، سرطان پستان را مهار کند، نفخ شکم را درمان کند، اشتها را افزایش دهد، بریدگی ها و خراش ها را بهبود ببخشد، سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، سرماخوردگی و سرفه را درمان کند و بسیاری موارد دیگر.
شما می توانید از این گیاه دارویی به عنوان ادویه در پخت و پز استفاده کنید یا 10 تا 12 برگ آن را با معده خالی بجوید. همچنین، می توانید دو یا سه بار در روز چای ریحان بنوشید تا از سلامت بهتر بهره‌مند شوید. برای تهیه این چای:

10 تا 15 برگ تازه ریحان را در یک فنجان بزرگ بریزید.

دو فنجان آب جوش به آن اضافه کنید.

یک درپوش روی فنجان قرار دهید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه دم بکشد.

چای را صاف کنید و آن را بنوشید.
رزماری

رزماری از گیاهان دارویی

رزماری یک گیاه دارویی محبوب و مفید برای سلامت انسان است. این گیاه حاوی کارنوزول و رزمارینیک، دو آنتی اکسیدان قدرتمند که نقشی کلیدی در بهبود سلامت انسان ایفا می کنند، است. همچنین، رزماری از ویژگی های قوی ضد عفونی کنندگی، ضد سرطانی، و ضد التهابی بهره می برد.

یکی از فواید جالب توجه رزماری عملکرد آن به عنوان یک محرک شناختی موثر است و بر همین اساس، به بهبود حافظه و تمرکز ذهنی کمک می کند.

رزماری با استرس مبارزه می کند، اضطراب را کاهش می دهد، سردرد را تسکین می دهد، رشد مو را تحریک می کند، با درد مفاصل مقابله می کند، التهاب را کاهش می دهد، گوارش را بهبود می بخشد، از سرطان پیشگیری می کند، و پشتیبان سلامت قلب و عروق است.

رزماری از عطر و طعم قوی بهره می برد و در سوپ ها، ساندویچ ها، سالادها، و ... قابل استفاده است. همچنین، می توانید از برگ های تازه یا خشک شده این گیاه چای درست کنید. برای تهیه این چای:

یک یا یک و نیم قاشق رزماری را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید.

روی فنجان یک درپوش بگذارید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه دم بکشد.

چای را صاف کنید و در شرایطی که هنوز گرم است، آن را بنوشید.

شما می توانید دو یا سه بار در روز این چای را بنوشید.

توجه: در دوران بارداری و یا اگر به صرع، فشار خون بالا یا اختلالات خونریزی مبتلا هستید از مصرف رزماری پرهیز کنید.
ارگانو

ارگانو از گیاهان دارویی

عطر و طعم ارگانو فوق العاده است و فواید سلامت بسیاری را ارائه می کند. ارگانو حاوی دو ترکیب قدرتمند به نام های کارواکرول و تیمول است که ویژگی های ضد باکتریایی و ضد قارچی دارند. همچنین، این گیاه دارویی از ویژگی های آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد نفخ، ادرارآور، معرق و خلط آور بهره می برد.

از این گیاه می توان برای درمان سرماخوردگی، رفع گرفتگی بینی، تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع گرفتگی های قاعدگی، بهبود سلامت قلب، کاهش خستگی آدرنال، و مبارزه با دندان درد استفاده کرد. ارگانو در پیشگیری و درمان قند خون بالا نیز موثر است.

شما می توانید مقداری ارگانو خشک شده را در سوپ ها، سالادها، یا اسموتی ها اضافه کنید تا هر چه بیشتر عطر و طعم آنها را بهبود ببخشید. همچنین، می توانید روزانه چای ارگانو بنوشید. برای تهیه این چای:

سه قاشق چایخوری برگ ارگانو را در یک فنجان آب داغ بریزید و اجازه دهید پنج تا 10 دقیقه به همان حالت باقی بماند. چای را صاف کرده و بنوشید.
سیج (مریم گلی)

مریم گلی از گیاهان دارویی

این گیاه به واسطه ویژگی های محرک، آنتی بیوتیک، قابض، و ضد نفخ خود برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. سیج سرشار از روغن های فرار و فلاونوئیدها است، و همچنین از ویژگی های ضد فشار خون، ضد دیابت، ضد التهاب و ضد میکروبی بهره می برد.

از جمله فواید سلامت سیج می توان به بهبود خلق و خو، تسکین اضطراب، تسکین گلو درد، تقویت سیستم ایمنی، کمک به کاهش وزن، کاهش التهاب، بهبود خواب خوب، و کاهش سطوح کلسترول و فشار خون اشاره کرد.

شما می توانید سیج تازه یا خشک شده را برای بهبود عطر و طعم به غذاهای مختلف اضافه کنید. همچنین، می توانید روزی دو بار چای سیج بنوشید. برای تهیه این چای:

یک قاشق غذاخوری برگ های تازه سیج یا یک قاشق چایخوری برگ های خشک شده را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید.

اجازه دهید پنج دقیقه دم بکشد، سپس چای را صاف کنید.

مقداری عسل و لیمو ترش برای بهبود مزه به چای سیج اضافه کنید و آن را بنوشید.

توجه: مصرف سیج برای بانوان باردار یا شیرده توصیه نمی شود.
نعناع بیابانی

نعناع بیابانی از گیاهان دارویی

نعناع بیابانی سرشار از منتول است و اثر آرامش بخش و خنک کننده روی بدن و ذهن دارد. همچنین، این گیاه از ویژگی های آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد نفخ بهره می برد.

نعناع بیابانی می تواند به تسکین سوء هاضمه، درمان سندرم روده تحریک پذیر، از بین بردن گاز و نفخ، درمان اسپاسم های عضلانی، درمان تهوع، کمک به کاهش وزن، مبارزه با استرس، از بین بردن نفس بدبو، تسکین سردرد، درمان میگرن، پشتیبانی از بهداشت دهان و دندان، و پیشگیری از آلرژی ها و آسم کمک کند.

برگ های تازه و خشک شده نعناع بیابانی را می توان برای بهبود عطر و طعم به سالادها، سوپ ها، اسموتی ها، آبمیوه ها، سس ها یا دیگر غذاها اضافه کرد. همچنین، می توانید دو یا سه بار در روز چای نعناع بیابانی بنوشید. برای تهیه این چای:

یک قاشق غذاخوری برگ های تازه نعناع بیابانی را در یک قوری آب داغ ریخته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد.

چای را صاف کنید.

اجازه دهید دمای چای پایین بیاید و سپس آن را بنوشید.
زنجبیل

زنجبیل از گیاهان دارویی

این ریشه محبوب به عنوان یک گیاه دارویی مشهور در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار می گیرد. خواص زنجبیل شامل ویژگی های آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد ویروسی، ضد قارچی، آنتی بیوتیک، ضد سرطانی، ضد تهوع، ضد اسپاسم، و ضد سرفه است.

زنجبیل سیستم ایمنی بدن را به واسطه کاهش رادیکال های آزاد تقویت می کند. همچنین، این گیاه گردش خون در بدن را بهبود می بخشد، با سرماخوردگی مبارزه می کند، التهاب را کاهش می دهد، گوارش را بهبود می بخشد، سطوح قند خون را عادی می سازد، با تهوع مبارزه می کند، اشتها را تنظیم می کند، و سوزش سر دل و نفخ را تسکین می دهد.

زنجبیل از تجمع سموم در بدن که خطر عفونت های ویروسی، قارچی، و باکتریایی را افزایش می دهند، پیشگیری می کند.

شما می توانید برش هایی از زنجبیل تازه را به سالاد اضافه کنید. همچنین، نوشیدن دو تا سه فنجان چای زنجبیل در روز را مد نظر قرار دهید. برای تهیه این چای:

یک قاشق غذاخوری برش های زنجبیل و دو فنجان آب را به یک قوری اضافه کنید.

آب را به جوش آورید.

سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید چای به مدت 10 دقیقه دم بکشد.

چای را صاف کنید.

مقداری عسل و آبلیموی تازه را به چای اضافه کنید و آن را بنوشید.

توجه: افرادی که داروهای قلبی یا فشار خون مصرف می کنند باید زیر نظر پزشک زنجبیل مصرف کنند.
سیر

سیر از گیاهان دارویی

سیر حاوی ترکیبی به نام آلیسین است که از ویژگی های دارویی قوی از جمله ویژگی های ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد سرطانی، و آنتی اکسیدانی بهره می برد.

سیر به سم زدایی بدن کمک می کند. این گیاه سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، فشار خون را کاهش می دهد، کبد را پاکسازی می کند، کلسترول را کاهش می دهد، سطوح قند خون را کنترل می کند، التهاب را کاهش می دهد و با سرطان مبارزه می کند.

برای بهره‌مندی از تمام فواید سیر باید آن را به صورت خام مصرف کنید. بهتر است یک یا دو حبه سیر با معده خالی مصرف شوند.

توجه: سیر به عنوان یک رقیق کننده خون عمل می کند و ممکن است با داروهای رقیق کننده خون تداخل داشته باشد. در نتیجه، پیش از مصرف سیر با پزشک خود مشورت کنید.
جینسینگ

جنسینگ از گیاهان دارویی

جینسینگ انواع مختلفی دارد که شامل جینسینگ هندی، کره ای، سیری، و آمریکایی می شوند و هر نوع آن برای سلامت انسان مفید است. جینسینگ از گیاهان دارویی محبوب در آسیا و آمریکای شمالی محسوب می شود.

ریشه ها، برگ ها و میوه جینسینگ برای اهداف دارویی استفاده می شوند. آنها سرشار از ویژگی های تقویت کنندگی سیستم ایمنی، ضد التهابی، ضد استرس، خواب آور، و ضد باکتریایی هستند.

جینسینگ می تواند سطوح انرژی را افزایش دهد، سوخت و ساز را تسریع کند، به سوزاندن کالری کمک کند، سردرد را درمان کند، گوارش را بهبود ببخشد، سلامت روانی را تقویت کند، استرس را کاهش دهد، عملکرد ریه را ارتقا دهد، سطوح قند خون را کاهش دهد، سیستم ایمنی را تقویت کند و التهاب را کاهش دهد. همچنین، جینسینگ به عنوان یک درمان طبیعی برای ناباروری مورد استفاده قرار می گیرد.

توجه: مصرف جینسینگ برای بانوان باردار (برای سه ماه نخست) توصیه نمی شود.
بابونه

بابونه از گیاهان دارویی

هنگامی که درباره چای گیاهی فکر می کنیم، احتمالا چای بابونه یکی از نخستین گزینه هایی است که به ذهن خطور می کند. بابونه به شیوه های مختلف سلامت را بهبود می بخشد. این گیاه دارای ویژگی های ضد تحریک کنندگی، ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد اضطراب، ضد اسپاسم، ضد اسهال و ضد سرطانی است.

بابونه می تواند سردرد را تسکین دهد، درد عضلانی را کاهش دهد، استرس را زیر کنترل درآورد، گرفتگی های قاعدگی را رفع کند، مشکلات معده را درمان کند، به کاهش وزن کمک کند، سیستم ایمنی را تقویت کند، و بی خوابی و دیگر مشکلات خوب را درمان کند. با توجه به محتوای آنتی اکسیدانی بالا، این گیاه دارویی به محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند.

گل های تازه و خشک شده بابونه می توانند برای تهیه چای استفاده شوند. برای تهیه این چای:

یک قاشق چایخوری گل های خشک شده بابونه را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید.

یک درپوش روی فنجان قرار دهید و اجازه دهید پنج دقیقه دم بکشد، سپس چای را صاف کنید.

مقداری عسل به چای اضافه کنید و در شرایطی که هنوز گرم است آن را بنوشید.

توجه: اگر باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید از مصرف این چای پرهیز کنید.
قاصدک

قاصدک از گیاهان دارویی

قاصدک توسط بومیان آمریکا و شرق برای کمک به رفع مشکلات کبد، کلیه و طحال مورد استفاده قرار می گرفته است.

ریشه ها، برگ ها و گل های قاصدک خوراکی و بسیار مغذی هستند. این گیاه از ویژگی های ادرارآور، آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد التهابی، و ملین بهره می برد.

مصرف قاصدک برای افرادی که اضافه وزن دارند، مفید است زیرا به خلاص شدن از شر وزن آبی کمک می کند. افزون بر این، قاصدک به عادی سازی سطوح قند خون، دفع سموم از بدن، کاهش اشتها، مبارزه با التهاب، بهبود سلامت کبد، پیشگیری از سرطان، تنظیم فشار خون و پیشگیری از اختلالات ادراری کمک می کند.

شما می توانید برگ های تازه قاصدک را به سالادها، سوپ ها یا غذاهای سرخ شده اضافه کنید. همچنین، می توانید یک فنجان چای قاصدک در روز بنوشید. برای تهیه این چای:

دو قاشق چایخوری ریشه قاصدک خشک شده را به یک فنجان آب اضافه کنید.

آب را به مدت یک دقیقه بجوشانید.

چای را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد.

چای را صاف کرده و آن را بنوشید.

توجه: در دوران بارداری از مصرف قاصدک پرهیز کنید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.